KlokGroep ontwikkelt nieuw werkgeversmerk
KlokGroep heeft een nieuw werkgeversmerk ontwikkeld: Werk met karakter. Hiermee laten we zien wie we als werkgever zijn, en zorgen we dat we de juiste mensen aantrekken en behouden.
Angela van de Loo, directeur Mens & Organisatie: “Om onze positie op de arbeidsmarkt te versterken, merken we dat we beter vanuit KlokGroep kunnen communiceren. Dat is een gevolg van de groei van het bedrijf, en tegelijkertijd is het een wens die ontstond.”
“Toen we na de overnames vorig jaar de balans opmaakten, telden we tachtig vacatures”, vult HR Business Partner Lisa de Groot aan. “En concludeerden we: als we afhankelijk blijven van externe recruitmentbureaus en het per werkmaatschappij blijven organiseren, gaan we niet genoeg mensen vinden. Inmiddels hebben we zelf advertenties uitgezet vanuit KlokGroep en we merken dat dat werkt.”
Nieuwe collega’s krijgen een uitgebreid pre- en onboardingtraject. Dat duurt in totaal negen maanden, met na elke drie maanden een bijeenkomst waar alle nieuwe collega’s van alle locaties samenkomen.
"We willen echt investeren in het contact, in kennis maken met elkaar en met de andere vestigingen."
Constant in beweging
Communiceren vanuit het moederbedrijf betekent overigens niet dat de verschillende werkmaatschappijen uit beeld verdwijnen. Angela: “Ieder onderdeel heeft immers zijn eigen bekendheid en eigen kracht; zijn eigen karakter als het ware. Maar het DNA is hetzelfde, dat is wat ons verbindt. Het vormt de basis van ons ondernemerschap. Dat gaat over samenwerken, de handen uit de mouwen steken, en snel met oplossingen komen voor onze klanten. En over flexibiliteit. KlokGroep is constant in beweging, en dat verwachten we ook van onze mensen.”
Lisa: “Het werkgeversmerk is erop gericht om toekomstbestendig personeel aan te trekken – mensen die bij dat DNA passen. Want wie je bent, bepaalt in grote mate je resultaat, meer dan kennis en kunde dat doen. Het gaat dus niet zozeer om welk diploma je hebt, maar of je bij ons bedrijf past. Dat je kunt leiden én volgen, dat je vragen durft te stellen, dat je lef en eigenaarschap toont. Oftewel, we willen dat je werkt in het verlengde van je persoonlijke karakter.”
Gelijke beloning voor professionals en managers
Het doel is niet alleen om de juiste mensen aan te trekken, maar ook om de juiste mensen te behouden. “De nieuwe generatie zit niet tien jaar bij één werkgever; bij hen begint het vaak na een paar jaar al te kriebelen”, aldus Lisa. “Daarom houden we om de zoveel jaar ambitiegesprekken. Zo zien we op tijd of iemand nog op z’n plek zit, of dat er wellicht andere wensen zijn ontstaan. En zo voorkomen we dat iemand de deur uitloopt voor iets dat wij ook kunnen bieden.”
Een ander onderdeel is het gelijktrekken van de beloning voor professionals en managers. Angela: “Daarmee waarderen we leidinggeven aan een opgave net zo sterk als leidinggeven aan mensen. Dat zie je niet vaak, zeker niet bij bedrijven van deze omvang. Ik ben er trots op hoe dit landt in de organisatie, en dat we er ook echt op aangesproken worden als er in de loonschalen iets niet lijkt te kloppen. We willen weg van het oude HR-gedachtegoed, en veel meer openheid en transparantie.”
Meer samenwerking
Tot slot zorgt Werk met karakter voor meer samenwerking en kruisbestuiving. Lisa: “Werkvoorbereiders of projectmanagers komen niet vanzelf bij elkaar, dat moeten we echt organiseren. Dus brengen we mensen samen die bij verschillende werkmaatschappijen vergelijkbaar werk doen. Een ander voorbeeld is JongKlok, waarmee we ons specifiek op collega’s onder de 35 jaar richten. We zorgen dat de drempel voor onderling contact zo laag mogelijk is.”
Angela: “Het is belangrijk dat we elkaar beter weten te vinden. En ook: dat je beseft dat je onderdeel bent van een groter geheel, met dat typische KlokGroep-DNA. Wat dat betreft laat het werkgeversmerk echt zien wie we zijn als werkgever. Het sluit aan bij waar we in geloven: dat we tot de top van de bedrijven horen die betaalbare en goede woningen leveren. Daar heb je slimme mensen voor nodig die zorgen voor kwaliteit en uitstraling, en die tegelijkertijd heel conceptmatig kunnen werken en die durven innoveren.”
De 3 P’s
Werk met karakter betekent dat je groeit in het proces, bijdraagt aan het product en jezelf ontwikkelt als persoon.
- Proces: steeds efficiënter, slimmer en zelfverzekerder te werk gaan, je vaardigheden verfijnen en groeien binnen je rol. Je wordt ondersteund door coaching, trainingen en een omgeving die innovatie en leren aanmoedigt.
- Product: jouw werk heeft direct invloed op het eindproduct dat we samen opleveren. Met jouw groeiende expertise en betrokkenheid maak je het verschil in de kwaliteit van wat we neerzetten.
- Persoonlijk: je bent meer dan je werk, en daarom richten we ons ook op jouw persoonlijke ontwikkeling. We geloven dat een prettige werkomgeving en persoonlijke groei bijdragen aan je welzijn en werkplezier.
Gerelateerde artikelen
Werken bij KlokGroep
Bij ons kies je voor een familiebedrijf met legio doorgroeimogelijkheden, voor samenwerken met lef en voor een open cultuur.
De werkdag van projectvoorbereider Hugo Loeffen
Als projectvoorbereider staat Hugo aan de basis van mooie woonprojecten. Een uitdagende baan, vindt hij.
Jong Klok | Kennissessie leiderschap
Op maandag 4 november stond de Jong Klok-kennissessie in het teken van leiderschap.