Laten zien wie we als werkgever zijn

29 november 2021

KlokGroep heeft een nieuw werkgeversmerk ontwikkeld: Werk met karakter. Hiermee laten we zien wie we als werkgever zijn, en zorgen we dat we de juiste mensen aantrekken én behouden. De vraag aan Angela en Lisa: wat betekent dit in de praktijk, en vanwaar die nadruk op het woord karakter?

Positie op de arbeidsmarkt

Angela van de Loo, directeur Mens & Organisatie: “Om onze positie op de arbeidsmarkt te versterken, merken we dat we beter vanuit KlokGroep kunnen communiceren. Dat is een gevolg van de groei van het bedrijf, en tegelijkertijd is het een wens die ontstond.”

“Toen we na de overnames vorig jaar de balans opmaakten, telden we 80 vacatures”, vult HR Business Partner Lisa de Groot aan. “En concludeerden we: als we afhankelijk blijven van externe recruitmentbureaus en het per werkmaatschappij blijven organiseren, gaan we niet genoeg mensen vinden. Inmiddels hebben we zelf advertenties uitgezet vanuit KlokGroep en we merken dat dat werkt.”

Nieuwe collega’s krijgen voortaan een uitgebreid pre- en onboardingtraject. Dat duurt in totaal negen maanden, met na elke drie maanden een zogeheten InKlok-bijeenkomst waar alle nieuwe collega’s van alle locaties samenkomen. Een ander vast onderdeel is een goodiebag met (on)boardingpas. Lisa: “Dat is een soort stempelkaart die voor van alles te gebruiken is: van een systeemtraining tot een kop koffie met Ton. We willen vooral in die eerste fase investeren in het contact, in kennis maken met elkaar en met de andere vestigingen.”

"We willen vooral in de eerste fase investeren in het contact."


Constant in beweging

Communiceren vanuit het moederbedrijf betekent overigens niet dat de verschillende werkmaatschappijen uit beeld verdwijnen. Angela: “Ieder onderdeel heeft immers z’n eigen bekendheid en eigen kracht; z’n eigen karakter als het ware. Maar het DNA is hetzelfde, dat is wat ons verbindt. Het vormt de basis van ons ondernemerschap. Dat gaat over samenwerken, de handen uit de mouwen steken, en snel met oplossingen komen voor onze klanten. En over flexibiliteit. KlokGroep is constant in beweging, en dat verwachten we ook van onze mensen.”

Lisa: “Het werkgeversmerk is erop gericht om toekomstbestendig personeel aan te trekken – mensen die bij dat DNA passen. Want wie je bent, bepaalt in grote mate je resultaat, meer dan kennis en kunde dat doen. Het gaat dus niet zozeer om welk diploma je hebt, maar of je bij ons bedrijf past. Dat je kunt leiden én volgen, dat je vragen durft te stellen, dat je lef en eigenaarschap toont. Oftewel: we willen dat je werkt in het verlengde van je persoonlijke karakter. Daarom hebben we het zo genoemd.”

Angela voegt er nog een andere invulling aan toe: “Bij ons mag je jezelf zijn. Dat betekent dat je ook best wat mag afwijken – daar kunnen we heel goed tegen. Ik noem dat karaktervolle mensen. Eigenlijk is de boodschap dus: heb je karakter en ben je er een? Dan zit je hier goed.”

"Het doel is niet alleen de juiste mensen binnen halen, maar ook binnen houden."


Voor nieuwe én huidige collega’s

Het doel is niet alleen om de juiste mensen binnen te halen, maar net zo goed om de juiste mensen binnen te houden. “De nieuwe generatie zit niet tien jaar bij één werkgever; bij hen begint het vaak na een paar jaar al te kriebelen”, aldus Lisa. “Daarom houden we om de zoveel jaar ambitiegesprekken. Zo zien we op tijd of iemand nog op z’n plek zit, of dat er wellicht andere wensen zijn ontstaan. En zo voorkomen we dat iemand de deur uitloopt voor iets dat wij ook kunnen bieden.”

Een ander onderdeel is het gelijktrekken van de beloning voor professionals en managers. Angela: “Daarmee waarderen we leidinggeven aan een opgave net zo sterk als leidinggeven aan mensen. Dat zie je niet vaak, zeker niet bij bedrijven van deze omvang. Ik ben er trots op hoe dit landt in de organisatie, en dat we ook echt aangesproken worden als er in de loonschalen iets niet lijkt te kloppen. We willen weg van het oude HR-gedachtegoed, en veel meer openheid en transparantie.”

“Wat dat betreft laat het werkgeversmerk echt zien wie we zijn als werkgever. Het sluit aan bij waar we in geloven: dat we tot de top van de bedrijven horen die betaalbare en goede woningen leveren. Daar heb je slimme mensen voor nodig die zorgen voor kwaliteit en uitstraling, en die tegelijkertijd heel conceptmatig kunnen werken en die durven innoveren.”

Meer samenwerking

Tot slot zorgt Werk met karakter voor meer samenwerking en kruisbestuiving. Lisa: “Werkvoorbereiders of projectmanagers komen niet vanzelf bij elkaar, dat moeten we echt organiseren. Dus brengen we mensen samen die bij verschillende werkmaatschappijen vergelijkbaar werk doen. Of het nou met de InKlok-bijeenkomsten is, met de MultiMixGroepen die twee keer per jaar bij elkaar komen, of met JongKlok, gericht op collega’s onder de 35 jaar. We zorgen dat de drempel voor onderling contact zo laag mogelijk is.”

Angela: “Het is belangrijk dat we elkaar beter weten te vinden. En ook: dat je beseft dat je onderdeel bent van een groter geheel, met dat typische KlokGroep-DNA. Daarom dagen we iedereen uit: kom uit je silo, ga eens ergens anders binnen de organisatie kijken en ontmoet die andere karakters.”

De 3 P’s

Werk met karakter betekent dat je groeit in het proces, bijdraagt aan het product en jezelf ontwikkelt als persoon.

  1. Proces: steeds efficiënter, slimmer en zelfverzekerder te werk gaan, je vaardigheden verfijnen en groeien binnen je rol. Je wordt ondersteund door coaching, trainingen en een omgeving die innovatie en leren aanmoedigt.
  2. Product: jouw werk heeft direct invloed op het eindproduct dat we samen opleveren. Met jouw groeiende expertise en betrokkenheid maak je het verschil in de kwaliteit van wat we neerzetten.
  3. Persoonlijk: je bent meer dan je werk, en daarom richten we ons ook op jouw persoonlijke ontwikkeling. We geloven dat een prettige werkomgeving en persoonlijke groei bijdragen aan je welzijn en werkplezier.
Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal