KlokGroep en Heilijgers openen nieuwe deuren.
Het voelt voor Heilijgers-directeuren Rob Jansen en Arjan van Asselt als het overdragen van een estafettestokje. “Maar niet zonder dat belangrijke stuk door de bocht mee te blijven lopen én ervoor te zorgen dat ons hele team de overwinningsroes ervaart”, voegt Rob daaraan toe. Vanaf 1 september is de overname van Heilijgers door de Nijmeegse KlokGroep een feit. Naast Novaform en Van de Klok is Heilijgers het derde zelfstandige bedrijf binnen de holding. Opgeteld noteren de bedrijven ruim 300 miljoen jaaromzet.
Voor velen kwam het bericht als een volslagen verrassing, maar al vanaf de managementbuy-out in 2016, waarbij de huidige directie het familiebedrijf wist los te koppelen van BAM, was er een langetermijnvisie hoe de wedstrijd gelopen moest worden. Op de imaginaire lijstjes kwam KlokGroep telkens voor. Bij de oriëntatie bleken er veel raakvlakken. Na het boekenonderzoek tekenden zich de contouren van deze overname af. Toen ook de mt-leden een voor een enthousiast terugkwamen uit hun gesprekken konden Rob en Arjan doorpakken.
Waarom kiezen jullie voor deze overname?
In het schot verlaat Arjan de startblokken: “Kijk heel ingewikkeld is het niet. We zijn een gezond bedrijf. We willen doorgroeien, onze cultuur behouden en we bieden klanten, medewerkers en leveranciers graag continuïteit. Daarvoor werken we al jaren met krachtige partners. Maar kijk je serieus naar de toekomst, en willen we blijven winnen, dan moeten we het zoeken in synergie, schaalvoordelen en extra slagkracht.
Het is duidelijk dat inkoopposities verbeteren als je in plaats van 150 prefab woningen er ineens 600 kunt realiseren. Ik heb nu voor onze beleggers slechts enkele proposities, KlokGroep heeft er al minimaal dertig. Er gaan letterlijk extra deuren open. Dit zal zowel voor medewerkers als onze klanten extra kansen bieden. Heilijgers blijft Heilijgers. Wij zijn ondernemend, maar bij de bedrijven binnen de KlokGroep ligt die lat mogelijk nog hoger.
Als je geen interne opvolging hebt, moet je elders kijken. En het liefst vanuit de sterke positie die we nu hebben. Noem het ‘timing’ of een tikkende biologische klok. Er zijn dan grofweg drie mogelijkheden; Eén: je kiest voor een beursgenoteerde onderneming, zoals BAM, waar iedereen inmiddels wel een beeld bij heeft. Twee: je gaat voor een investeringsplatform, waarbij de kans bestaat dat de winstgevende kristallen overblijven en de rest oplost als een suikerklontje. Of drie: je kiest voor een familiebedrijf zoals je zelf bent, maar dan groter, waarin je jezelf kunt blijven. Dat hebben we nu gedaan.”
Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om het stokje door te geven aan de volgende generatie.
Jullie spreken over een toenemende onvoorspelbaarheid van de markt, is dat dan nu ineens opgelost?
Rob: “Het is er voor ontwikkelende bouwers met onze schaalgrootte niet eenvoudiger op geworden. Ik noem de duurzaamheidseisen, de toenemende regelgeving, de behoefte aan betaalbaar bouwen, de schaarste op de woningmarkt, de strijd om grondposities en de prijsdruk van mensen en materialen. En dan heb ik het nog niet eens over calamiteiten als stikstof en PFAS. Voor bedrijven die maatwerk leveren zoals wij, is er altijd een markt. Maar in je eentje hetzelfde wiel uitvinden, is een slecht idee.
Bedreigingen worden kansrijk als we werken vanuit een bredere basis. Capaciteitsproblemen zijn dan net even makkelijker te managen. Ook financiële risico’s zijn beter gespreid. KlokGroep heeft grootse plannen in de polder. Dat is onze regio. Zou het goed zijn voor ons? Vul het zelf maar in. Delen is vermenigvuldigen. Wij werken aan innovaties als 3D-betonprinting, denken vanuit De Ecolutie na over de renovatie van bruine kantoren, we ontwikkelen de PS-woning en komen binnenkort met een app voor het Heilijgers WoningConcept. Als we die vernieuwingen op grotere schaal kunnen uitrollen, gaat het vliegwiel voor alle partijen harder draaien. Omgekeerd heeft KlokGroep weer een prachtig belevingscentrum waar ook de klanten van Heilijgers gebruik van kunnen maken.
“ Samen zetten we nog snellere tijden op de klok, tijden die niemand nu voor mogelijk houdt. ”
Wat gaat er in de dagelijkse operatie veranderen?
“We gaan krachtiger door met waar we mee bezig waren", vervolgt Rob. "Er gaat niemand weg en we blijven zelfstandig. Onze familie wordt alleen wat groter. We blijven Heilijgers. Met onze naam op de gevel. Krachtig en ondernemend. Dat is ook precies waarom KlokGroep ons er graag bij heeft. We zijn complementair. Zij doen een beroep op ons en wij kunnen dat ook omgekeerd. Heel soms zullen we de auto pakken naar Nijmegen. Dat heb je nu eenmaal als je je familie bezoekt, niet?
Onze organisatiegraad ligt - kijkend naar de grip op processen, het werken met BIM, de inzet van ons kopersportaal of onze marketinginspanningen - hoog. KlokGroep is drie keer groter, maar volgt dit belangstellend. We zijn er dan ook geen moment bang voor dat we ‘oplossen’. Functionele overlap is er nauwelijks. Projectmatig past alles naadloos in elkaar. Wij zien vooral kansen. Ondernemen blijft topsport. Met elkaar zetten we een nog snellere tijd op de klok, daar zijn we heilig van overtuigd.”